Friday 26 September 2014

Barneoppdragelse


Barneoppdragelse:

Barneoppdragelse er veldig viktig. Et barn som ikke få en god oppdragelse, kan bli bortskjemt og frekt. Dessuten kan dette barnet bli en uselskapelig gjerrigknark som voksen i framtida.

Foreldre må starte å vurdere barneoppdragelse når barna deres er babyer. De må bestemme seg for hvilke type foreldre de vil bli. En type foreldre synes at det er best  å la babyer gråte til de sovner. En annen type foreldre mener at barna gråter fordi de trenger hjelp. Derfor må foreldre høre på dem.

Jeg synes at det er nødvendig at foreldre lærer å si «nei» til barna. Barna må ikke få alle leker de ber om fordi de må lære at de kan ikke få alt de ønsker seg. For eksempel var foreldrene mine ganske strenge med denne saken. De pleide å gi meg små lommepenger hver uke. Da jeg ba om en leke eller et innfall, sa de til meg at jeg måtte betale med mine egne penger.  


Det er uunnværlig at foreldre forsikrer seg om at barna deres gjør hjemmelekser og studerer nok. Jeg mener at det er utilgiverlig at et frisk barn ikke går på skole hver dag. Jeg er helt enig i at foreldre må bli bøtelagt hvis de tillater barna deres å være hjemme i skoletida. 

-----

Common mistakes:

En gutt kan bli frekk
MEN! Et barn kan bli frekt

Be careful with reflexive verbs: De må bestemme seg for noe

å sove = to sleep (dormir, på spansk)
å sovne = to fall asleep (quedarse dormido) 

Vocabulary:

Barneoppdragelse = raising of children, parenting (crianza de los hijos, på spansk)
Bortskjemt = spoilt (mimado, malcriado)
Frekk = rude, ill-mannered (maleducado)
Uselskapelig = unsociable
Uunnværlig (= som ikke kan unnværes, helt nødvendig) = essential, indispensable
å forsikre seg = to make sure (asegurarse)
utilgiverlig (= som ikke kan tilgis) = unforgivable (imperdonable)
å bøtelegge (= å gi bot) = to fine (multar)
å tillate (= å gi lov til) = to allow (permitir)

No comments:

Post a Comment