Saturday, 27 September 2014

Drømmeboligen min

Hvis jeg hadde 15 millioner kroner, skulle jeg kjøpe drømmeboligen min. Boligen min skulle være helt ny. Jeg skulle ikke bo i en brukt bolig hvis jeg var rik! Hvis jeg kunne velge, skulle jeg bo i en enebolig ved siden av sjøen. I tillegg skulle boligen min ligge på Fornebu fordi jeg synes at det er et veldig vakkert område i Bærum.

Drømmeboligen min måtte få sol hele dagen, for jeg elsker å sole meg om sommeren. Dessuten ønsker jeg meg en bolig med 4 soverom. Det største soverommet skulle høre til mannen min og meg. Det nest største soverommet skulle høre til det eldeste av de tilkommende barna våre. Det tredje største soverommet skulle høre til det andre barnet. Til sist skulle det minste soverommet bli et gjesterom og lekerom.

Hvis jeg kunne velge, skulle boligen min ha separat kjøkken. Dette er viktig for meg fordi kjøkkener som oftest er skitnere enn stuer. I tillegg ønsker jeg å ha en kjeller for å bruke den som vaskerom og bod. 

Til slutt skulle drømmeboligen min ha en stor, pen hage. Jeg skulle så økologiste grønnsaker og sommerens blomster, og jeg skulle kjøpe en trampoline til barna og vakre hagemøbler.

Grammar:
This is the equivalent to the second conditional in English (unreal possibilities or dreams)
Hvis jeg var rik, skulle/ville jeg kjøpe et stort hus (If I were rich, I would buy a big house)
Hvis jeg hadde et barn, skulle/ville jeg ha det veldig travelt (If I had a child, I would be very busy)

The difference between «sist» and «siste» («last») is that one is «ubestemt» and the other is «bestemt»
                Sist uke
                Den siste uka

However, “neste” («next») is used for both “ubestemt” and “bestemt” forms:
                Neste uke
                Den neste uka

«Nest» is an adverb that means «in the second place».
                Han er nest best i klassen (He is second best student)

«Nesten» means «almost»
                Han er nesten best i klassen (He is almost the best student)

Common mistakes:
When the substantive is «bestemt», the adjective must be «bestemt» as well!
Et annet barn
Det andre annet barnet

Vocabulary:
å høre til (=å tilhøre, eies av) = to belong to (pertenecer a, på spansk)
tilkommende (adj) = future
som oftest = usually
skitten = dirty
                en skitten frakk
                to skitne frakker
                Frakken min er skitnere enn frakken din.
                Frakken hans er skitnest.
en kjeller (= etasje som ligger delvis under jorden) = basement (sótano)
en bod (= lite rom til å oppbevere ting) = storage (trastero)

å så = å plante (sådde / sådd

No comments:

Post a Comment